000

shakes me like the beatles and the doors.

Posted in musik by alexander on december 31, 2009

okay, har længe tænkt over de hvad jeg har nydt mest af udgivet musik fra i år, og tror efterhånden jeg er nået frem til noget fornuftigt i mit hoved.

10. jj – N° 2

det er et alt for lækkert sommeralbum at drømme sig væk til. Det er godt nok noget kort i det, men synes egentlig også det passer meget godt med en tilpas dreampop dosis. Det er bare højde med air france synes jeg sgu, og det siger alligevel ikke så lidt.

9. The xx – xx

xx har lavet et dejligt minimalistisk og hjerteskærende album. Når man til start ser bandfotografierne, kan man ikke andet end tænke, “wut, emocrap”, i hvert fald ikke hvis man til tider kan være ligeså dømmende som.. jeg. Men det er klart et lækkert album på rigtig mange punkter. Især singlen crystalised har jeg nydt godt af.

8. Bear in heaven – Rest Beast Forth Mouth

var lidt i tvivl om hvorvidt bear in heaven skulle på til start, men det er simpelthen for spændende. Synes deres lyd er rigtig lækker, og det er klart noget jeg vil bruge endnu mere tid på at høre fremover. Udover det er jeg vildt spændt på poprevo.

7. Flaming Lips – Embryonic

embryonic er flaming lips som man fuldstændig havde glemt dem. Det er vildt lækkert og syret, og i det heletaget noget mere interessant at lægge sig hen med. Gutten fra when saints go machines udtalte engang til soundvenue, at det gav ham lyst til at have sex udenfor alle soveværelsets vægge, og det synes jeg egentliv beskriver det meget godt. Tror jeg vil vove mig ud i, at kalde embryonic for et rebelsk mindfuck.

6. Antony and the Johnsons – The Crying Light

fuckingfantastisk mand, stemme, musik – og alligevel så tungt at komme igennem. Antony burde et sted have været noget længere oppe, for jeg synes virkelig at det er flot som ud i det ekstreme. Men albummet som helhed er ikke sindsygt varieret, og skrækkelig svært at komme igennem. Men 3 numre af gangen, så kan man ikke andet end at blive rørt. Der er op til flere numre der burde nævnes, men især epilepsy is dancing betyder en del for mig nu.

5. The Whitest Boy Alive – Rules

til start syntes jeg ikke rigtig det toppede dreams, men nu må det i hvert fald være ligeså godt. Den drømmende stemning er lagt væk, for til gengæld at blive endnu mere chilled og catchy. har været den værste freak hvad angår erlend, og han viser sig klart fra sit bedste her. Kings of convenience nye plade har ikke rigtig åbnet op for mig endnu, men det håber jeg kommer.

4. Phoenix – Wolfgang Amadeus Phoenix

har prøvet at hørt lidt af deres andre albums, men det her må da godt nok være deres bedste så. Jeg ved ikke hvad jeg har at sige.. synes det er et perfekt soundtrack til et teenage liv (især i sommeren, med den dejligt varme lyd). Det er fantastisk ungt og ja.. utrolig ægte at høre på.

3. Animal Collective – Merriweather Post Pavillion

ja, skyd mig for ikke at sætte den på førstepladsen. Både merriweather og fall be kind er rigtig lækre udgivelser. var også selv overbevist om at merriweather ville snige sig ind på min førsteplads, for den er virkelig overvældende, hjerteskærende (som ingen af deres forrige albums), og overbevisende. Dog synes jeg det har en kedelig tendens til lidt at miste charmen, til forskel for nogle af deres ældre skiver der altid holder.

2. Moderat – Moderat

moderat har leveret en monsterplade og monsterkoncert for mig i år. Den er vist ikke længere end.. ja, det er sgu lige mig! Apparat og modeselektor fra deres bedste sider i ét.

1. Fuck Buttons – Tarot Sport

også en fantatisk koncert de gav i århus i år. det er en helt rejse væk, at lytte tarot sport igennem, og det er sgu ingen udfordring. man sluger det vilde univers i sig, bid for bid. Det må kunne sammenlignes lidt med at trippe i 60’erne, eller en triprapport uden ord. En helt lille dimension for sig selv – uden bivirkninger! kun afhængighed.

.. Udover de ti, udgav både dirty projectors, jay reatard, YACHT,  horrors, grizzly bear og doves lækker musik, men det kom bare aldrig rigtig helt ind på mig i samme omfang.

Danmark har dog også været fremme, og uden at gå i vild dybde med det, vil jeg sgu gerne kåre min top 4.

4. I Got You on Tape – Spinning for the Cause

3. Oh No Ono – Eggs

2. Mew – No More Stories Told…

1. The Rumour Said Fire

ja, en ep går sgu til førstepladsen. jeg kunne uden tvivl komme med dejligt mange argumenter for, hvorfor præcist at den har betydet mest for mig, selvom jeg kun har hørt det i december. Men det kan vist godt skæres ned til at.. Det er musik der virkelig har betydning for mig, musik jeg virkelig nyder, musik der uden tvivl giver så god mening for mig.

Tagged with:

Skriv et svar

